فهرست
- ااستراتژی فروش و محبوب شدن وست کوست چاپر
- افزایش محبوبیت برند وست کوست چاپرز
- افزایش محبوبیت برند وست کوست چاپرز
- سلسله مشکلات وست کوست چاپرز
- نشان و نماد
شرکت وست کوست چاپر، که امروزه یکی از محبوبترین کمپانیهای طراحی و ساخت موتورسیکلت چاپر، به صورت دست ساز میباشد، برای رسیدن به جایگاه امروزش مسیر پر پیچ و خم و سختی را پشت سر گذاشته است. مؤسس و بازاریاب ارشد این شرکت به نام جسی جیمز، حتی قبل از اتمام دوره دبیرستان همایدهی ساخت برند وست کوست را در ذهن خود میپروراند و یک لوگو و نماد زیبا به شکل صلیب آهنی با متن چاپر با فونت دست ساز و رنگ سفید، برای شرکت طراحی کرده بود.
قبل از ساخت اولین موتورسیکلت و فروش آن، جسی سرمایه اولیه خرید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت موتورسیکلت را با طراحی، بازاریابی و فروش تیشرتهایی با نماد از پیش طراحی شدهی چاپر، در دبیرستان و محل زندگی خود، به دست آورد.
کمی بعد و در سال ۱۹۹۲، جسی اقدام به ثبت برند وست کوست چاپر و نماد آن نمود و همچنان حتی قبل از ساخت اولین موتور سیکلتش، کماکان مشغول بازاریابی و جذب سرمایه بود. حتی بعدها و در زمان طراحی و فروش موتورسیکلت و لوازم جانبی آن هم، عمده درآمد و سود شرکت وست کوست چاپر یعنی تقریباً ۶۰% درآمد آن، از فروش و بازاریابی انواع لباس، نوشیدنی و ابزارآلات به دست میآمد.
در آن سالها شرکت با ۵۰ کارمند سالانه تعداد ۱۰ الی ۱۵ موتورسیکلت را طراحی کرده و میساخت که این تعداد یک ضرر به تمام معنا بود و تنها به دلیل بازاریابی متفرقه جسی شرکت قادر به ادامه مسیر خود بود، اما همین فروش کم هم به مرور و در طول ۲ سال توجه مثبت بسیاری از افراد و رسانهها را به خود جذب کرد.
استراتژی فروش و محبوب شدن وست کوست چاپر
همانطور که تا اینجا اشاره کردیم، جسی بیشتر از اینکه یک طراح و رئیس کمپانی باشد، بیشتر مشغول به بازاریابی بود، و توانسته بود تعدادی مشتری بسیار معروف را هم با پیشنهادهای وسوسه انگیزش به دست آورد. بزرگترین و بهترین تصمیمی که جسی در طول سالهای مدیریت بر این شرکت گرفت، انتشار لیست برخی از مشتریان وست کوست چاپر بود که یکی از دلایل موفقیت یک شبه این شرکت بود.
۳ سال پس از ثبت شرکت و در سال ۱۹۹۶، شرکت وست کوست چاپرز اقدام به انتشار اسامی برخی از مشتریان خود در روزنامهها و اینترنت نمود، از جمله اسامی موجود در این لیست میتوان به، کیانو ریوز بازیگر محبوب ۴گانه ماتریکس، بسکتبالیست محبوب آمریکایی شکیل او نیل، خواننده معروف راک کید راک، گلدبرگ یکی از ستارههای کشتی کج جهان و تایسون بک فورد اشاره کرد.
موتور تولید شده برای این سلبریتیها قیمتی بین ۱۵۰ هزار دلار تا ۳۰۰ هزار دلار داشت و سود حاصله از هر فروش بالای ۵۰% بود که درآمد بسیار بالایی را برای این شرکت به همراه داشت.
این اقدام جسی بزرگترین محرک و دلیل محبوبیت و افزایش فروش شرکت به صورت باورنکردنی بود. از جمله سایر موارد پیشرفت سریع برند وست کوست چاپرز، میتوان به معرفی این برند در سریال Motorcycle Mania از شبکه دیسکاوری آمریکا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ و برنامه Monster Garage اشاره نمود.
شخصیت کاریزماتیک و ستاره شرکت یعنی جسی جیمز اصلیترین عامل در رشد و فروش این شرکت بزرگ و محبوب بود. بارها در کانال دیسکاوری از این شخص تمجید شده و از او به عنوان شخصیتی یاد شده که نیازی به پرستش و ستایش ندارد و دقیقاً میداند هدفش از بدنیا آمدن چیست.
افزایش محبوبیت برند وست کوست چاپرز
با انتشار برنامههای تلوزیونی در طول چندین سال، جسی و برند وست کوست چاپرز طرفداران بسیاری در سرتاسر آمریکا پیدا کردند و همین امر موجب این شد که شرکت بتواند خط تولید خود را گسترش داده و دانش فنی ساخت موتور خود را به مراحل بالاتر و قدرتمندتری برساند. برنامهای که جسی در سال ۲۰۰۶ به نام تاریخچه موتور در شبکه دیسکاوری ساخت یک نقطه عطف برای شرکت بود، برنامهای که در آن جسی شروع به ساخت اولین موتور خود که طرح دهه ۶۰ را داشت کرد و طرفداران و دوستداران این برند را به وجد آورد
سلسله مشکلات وست کوست چاپرز
در اوایل سال ۲۰۰۴ و با معروفتر شدن شرکت، جسی اقدام به ایجاد یک زیر برند به نام No Fear نمود. متأسفانه تنها با گذشت یک ماه از عرضه گسترده محصولات این برند و برند وست کوست چاپرز، طی یک حکم ایالتی فروش کلیه محصولات این دو برند در این ایالت و سپس تمام ایالات آمریکا ممنوع اعلام شد. علت وقوع این حادثه ناگوار برای شرکت استفاده از لوگو و آرم تحت عنوان صلیب آلمانی عنوان شد، نمادی که به نظر مسئولان قضائی کشور و عموم مردم بیانگر تبعیض نژادی بود و تلاش میکرد خشونت را بین دانشآموزان سیاه پوست و سفید پوست دامن بزند.
پس از این اتفاق ناگوار جسی جیمز و سخنگوی شرکت بارها در تمام مصاحبات اعلام داشتند که این آرم در واقع یک صلیب فلزی ساده است و هیچ ارتباطی با نازیسم و یا White Power قدرت سفید ندارد و حتی بسیاری از آتشنشانهای این کشور هم از لباسها و تجهیزات این شرکت استفاده میکنند.
با وجود روشنگری مسئولان شرکت، بسیاری از مردم شروع به اعتراضات گسترده در لاسوگاس و کالیفرنیا بر علیه برند وست کوست چاپرز کردند. شایعات و تصاویری در اینترنت منتشر شد که پیراهنهای این شرکت با آرم صلیب آهنی معمول اما به همراه کلاه سربازان آلمانی در جنگ جهانی دوم، مزین شده بودند.
با حل موارد بالا و آرام شدن اوضاع برای شرکت، طولی نکشید که یک دعوای حقوقی بزرگ در دادگاه برای شرکت شکل گرفت، به طوری که این دعوای حقوقی در تاریخ ایجاد این شرکت، به عنوان بزرگترین چالش پیش آمده توسط جسی جیمز عنوان شده است. در سال ۲۰۰۶ شرکت نرمافزاری Business Software Alliance با طرح یک شکایت تحت عنوان نقض قانون کپیرایت توسط وست کوست چاپرز ادعا کرد که این شرکت برای طراحی تجهیزات خود و در برخی از موتورسیکلتهای خود بدون اجازه از نرمافزار آنها استفاده میکند. با وجود تکذیب اولی تنها طی ۷ ماه وست کوست چاپرز بازنده دادگاه شد و ملزم به پرداخت ۳۵۰۰۰ دلار به عنوان غرامت شد.
پیراهن یا موتور؟! مسأله این است
فروش پیراهن با لوگوی وست کوست چاکرز از آغاز ثبت برند تا امروز بیشترین سوددهی را برای شرکت داشته است. به طوری که درآمد حاصل از فروش تیشرتهای وست کوست چاکرز در اروپا ده برابر بیشتر از فروش این پیراهنها در آمریکاست و این شرکت بیشتر بخاطر لوگوی زیبا و معنادارش در کل دنیا محبوبیت و مقبولیت بالایی را دارد. در کنار فروش گسترده تیشرت و سفارش ساخت دستی موتورسیکلت، این شرکت با شرکتهای دیگری هم عقد قرارداد و همکاری نیز داشته است.
نشان و نماد
در طراحی لوگو و نشانهای مورد استفاده در شرکت وست کوست چاپرز دقت و تحقیق بسیار زیادی به عمل آمده است، به طوری که حتی رنگها و نقوش استفاده شده در این طرحها، همان رنگهای مورد استفاده و علاقهی دوستاران موتورسواری قدیمی آمریکا بوده است و حتی در طراحی این نشانها از موارد پیش آمده در جنگ آمریکا در ویتنام نیز الگوبرداری شده است. در واقع هدف نهایی وست کوست چاپرز ساخت یک نشان و لوگو بوده که حس اصالت و کیفیت آمریکایی را به هر مشتری این شرکت القا کند که با توجه به میزان فروش و محبوبیت این شرکت، مشخص است که به این هدف مهم دست یافته است.