مد و پوشاک

شیک پوشی به سبک برند ورساچه

شیک پوشی به سبک ورساچه

فهرست

تاریخچه برند ورساچه

ورساچه یکی از جوانترین شرکت‌های فعال در زمینه مد و پوشاک می‌باشد که توانست در زمان بسیار کوتاهی، به یکی از پرچم‌داران این حوزه تبدیل شود و نشان داد که موفقیت در این حوزه متعلق به شرکت‌های قدیمی نیست و هر شخصی با خلاقیت و علاقه می‌تواند به جایگاهی در خور دست یابد. این برند پوشاک و مد ایتالیایی عمر بسیار کوتاهی دارد و در سال ۱۹۷۸ توسط جیانی ورساچه به ثبت رسید. اوایل کار برند ورساچه به مدت ۲۲ سال بدون فروشگاه فیزیکی و فقط به صورت تبلیغات دهان به دهان محبوبیت قابل توجهی را به دست آورد و سپس در سال ۲۰۰۰ اولین فروشگاه رسمی ورساچه در جنوب ایتالیا و در شهر رجیو کالابریا افتتاح شد.

جانی ورساچه متولد دوم دسامبر سال ۱۹۴۶ می‌باشد، شاید دلیل اصلی اینکه ورساچه به صنعت مد و پوشاک روی آورد، این بود که مادرش به شغل خیاطی و طراحی لباس مشغول بود و حتی یک بوتیک فروش لباس کوچک هم در شهر رجیو کالابریا داشت. علاقه جانی از اواخر دوران کودکی به خیاطی شدت گرفت و خیلی زود توانست خیاطی و حرفه طراحی را زیر نظر مادرش یاد بگیرید و به مرور شروع به طراحی لباس‌های ساده‌ای کرد که به کمک مادرش در بوتیک به فروش آن‌ها مشغول شد.

با اینکه رشته تحصیلی جانی معماری بود و تا سن ۲۵ سالگی هم مشغول تحصیل در این رشته بود، ولی در ۲۲ سالگی توسط یک خیاط برای طراحی لباس در یک مجموعه مد و پوشاک استخدام شد و این شروع فعالیت نسبتاً حرفه‌ای او در زمینه مد و پوشاک بود. به شهرت رسیدن جانی کم کم و از ۲۵ سالگی‌اش شروع شد، زمانی که یکسری لباس بسیار شکیل برای یک مجموعه دار معروف و ثروتمند به نام فیوری فیورنتینا، طراحی و ارسال کرد و با توجه به استقبال او از این طرح‌ها به تدریج سفارشات جانی بیشتر شد و نام او در اذهان علاقه‌مندان مد و پوشاک نقش بست.

جانی پایه‌های نام ورساچی و خود را حتی قبل از به ثبت رساندن شرکت محکم کرد، او با طراحان و شرکت‌های بزرگی شروع به کار کرد و طرح‌های قابلی ستایشی ارائه داد که به شناخت هرچه بیشتر او منجر شد، از جمله افرادی که قبل از شکل‌گیری برند ورساچه با آن‌ها همکاری کرد می‌توان به ماریو ولنتینو، کامپلیس و کالاهان اشاره کرد.

شیک پوشی به سبک برند ورساچهمهاجرت به میلان

در ۲۶ سالگی زادگاه خود را به مقصد میلان، که به پایتخت مد جهان مشهور است ترک کرد. ۶ سال بعد از زندگی در میلان به همراه برادر خود سانتو ورساچه در سال ۱۹۷۸ و در ۳۲ سالگی اقدام به ثبت شرکت و برند ورساچه نمود. سال ۱۹۷۸ نقطه عطف و اوج فعالیت و محبوبیت ورساچه شد در همین سال خواهر جانی دوناتلا نیست بعد از ثبت برند به آن‌ها پیوسط و بعد از چند ماه فعالیت و کار برای سایر افراد و کالاهان، اولین بوتیک اختصاصی خود را در میلان افتتاح کردند.

بیشتر از چند ماه از افتتاح بوتیک نگذشت که اولین مجموعه اختصاصی لباس‌های طراحی شده توسط جانی ورساچه با برند ورساچه در این بوتیک عرضه شد و با استقبال بی‌سابقه مردم مواجه شد و همین امر باعث شد با گذشت چند ماه مجموعه لباس‌های مردانه ورساچه هم به بازار عرضه شد و باعث محبوبیت دوچندان ورساچه شد چون این شرکت جزء معدود شرکت‌هایی است که اقدام به عرضه لباس‌های زنانه و مردانه از آغاز فعالیت خود کرده است.

خلاقیت جیانی و خواهرش به طرز باور نکردنی‌ای بی‌کران بود، لباس‌های لاکچری بسیار زیبا و پر زرق و برق و همچنین طراحی لباس تئاتر‌های متعدد به صورت بی‌نقص باعث شد که خیلی زود، به یکی از بزرگترین امپراتوری‌های صنعت مد و پوشاک تبدیل شود و حتی خانه مد ورساچه را در رجیو کالابریای افتتاح کرد. او اولین طراحی بود که بین صنعت موسیقی و پوشاک ارتباطی ایجاد کرد و به لطف حضور و طرح‌های او صنعت موسیقی به یک تفریح همیشگی و لذت بخش تبدیل شد.

همه ساله خوانندگان و نوازندگان برای شرکت در مراسمات خاص از طرح‌های او استفاده کردند حتی برای آهنگ‌ها با توجه به متن و ریتم یک آهنگ لباس خاص و زیبایی طراحی می‌کرد که به زیبایی آن می‌افزود.

طرح‌های اولیه و عملکرد آغازین ورساچه، نتوانست محبوبیتی بیشتر از شهر میلان برای او به عمل آورد و موفقیت و شهرت اصلی او در واقع بعد از ملاقات با ریچارد اودون به دست آمد. ریچارد اودون که یک عکاس آمریکایی بسیار مشهور بود، بعد از مشاهده کلکسیون طرح‌های جیانی علاقه زیادی به آن‌ها پیدا کرد و همین علاقه باعث شد که در کمتر از یک سال جیانی ورساچه و شرکت تازه تأسیسش، روی جلد اکثر مجله‌های مشهور و پرطرفدار مد و پوشاک جهان راه یابند .

خلاقیت و نوآوری‌های او به علاقه طرفداران صنعت مد تبدیل شد؛ بعد از این بود که با چند مصاحبه و معرفی مجموعه‌های جدید، ورساچه توانست به یک برند جهانی و بزرگ تبدیل شود و اولین قدم‌های شکل‌گیری این امپراتوری برداشته شد.

به مرور نام ورساچه در تمام دنیا شنیده می‌شد و در هر شهری یک بوتیک به نام ورساچه شروع به فعالیت کرده بود، چون جیانی در اعطای نمایندگی در ساله‌های اولیه سخت‌گیری نکرد و شرایط سختی به پیش پای افراد خواهان نمایندگی نگذاشت، خیلی زود حجم سفارشات این شرکت هم زیاد شد و همچنین طرح‌ها و‌ایده‌های جدید به دلیل به وجود آمدن یک ثروت عظیم، قابل اجرا شدند.

جوایز ورساچه

در ۳۶ سالگی با طراحی یک مجموعه جدید لباس زنانه پاییزی و زمستانه، جیانی موفق به دریافت جایزه چشم طلایی شد و به عنوان جوانترین برنده این جایزه در جهان شناخته شد. جوایز ورساچه به همینجا ختم نمی‌شود او توانست در سن ۳۶ سالگی و در سال ۱۹۸۲ یک مدال افتخار از رئیس جمهوری وقت ایتالیا دریافت کند، چون با توجه به فروش جهانی ورساچه ارز‌آوری هنگفتی برای کشور انجام داده بود. جیانی در ۳۸ سالگی اقدام به ثبت یک زیر برند برای ورساچه با نام اینستنت نمود، هدف او از ایجاد این برند طراحی و تولید پوشاک زیبا و شکیل برای افرادی که توان مالی زیادی ندارند بود. سبک خیاطی و طراحی دقیقاً مطابق با سبک اختصاصی جیانی ورساچه بود ولی قیمت تمام شده محصولات زنانه بسیار پایینتر از برند ورساچه بود و مواد اولیه بکار رفته در این لباس‌ها چند سطح پایینتر از کیفیت لباس‌های شرکت مادر بودند.

ورساچه در سایر حوزه‌هاشیک پوشی به سبک برند ورساچه

در سال ۱۹۹۱ ورساچه با توجه به اعتبار، شهرت و ثروتی که به دست آورده بود، وارد صنعت عطر و ادکلن شد. اولین عطر ورساچه با نام جیانی ورساچه برای زنان وارد بازار شد که با توجه خوب مردم مواجه شد و فروش و سود کلانی برای شرکت داشت. از جمله عطر‌های معروف و محبوب ورساچه که در ایران هم موجود می‌باشند می‌توان به عطر‌های ورساچه: کریستال نویر مشکی، برایت کریستال، پور فمه دیلن بلو، اروس، ورسنس و او فرش اشاره کرد.

 

ورساچه فقط به صنعت مد و پوشاک بسنده نکرد و در طراحی داخل ماشین هم هنر خود را به رخ جهانیان و طرفداران حوزه خودرو کشیده است. در سال ۲۰۰۶ و طی یک قرارداد با شرکت لامبورگینی، طراحی داخلی ماشین لامبورگینی مورسیه‌لاگو به شرکت ورساچه داده شد، که در طراحی داخلی این خودرو نبوغ و خلاقیت خاص ورساچه به همراه لوگو این شرکت به چشم می‌خورد.

این خودرو در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد و تنها ۱۰ عدد از این ماشین در کل دنیا موجود است. همچنین ورساچه با شرکت ایتالیایی و بزرگ آگوستا وستلند طی قراردادی طراحی داخلی و کابین بالگرد‌های این شرکت را بر عهده گرفته است که این قرارداد و طراحی زیبای ورساچه، برای مدتی تیتر یک مجله‌های مد و پوشاک شده بود.

نتیجه‌گیری

در ایران برند ورساچه طرفداران خاص خود را دارد و غالبا افرادی که علاقه بسیاری به شیک بودن و خاص بودن دارند، هر سال مدل‌های جدید و طرح‌های جدید ورساچه را خریداری می‌کنند. طرح‌های این شرکت ایتالیایی از روز‌های اول بازگشایی بوتیک تا به امروز خاص بوده، و نظر تمام علاقه‌مندان به صنعت مد و پوشاک را به خود جلب کرده است.

ورساچه ثابت کرد که برای موفقیت نیاز به پول، شهرت و یا پیشینه‌ی چند صد ساله نیست و می‌توان با خلاقیت و علاقه یک امپراتوری بزرگ را پایه‌گذاری کرد. در واقع ورساچه و مسیر پیشرفتش سرمشق بسیاری از افراد موفق و استارت‌آپ‌های جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *