مد و پوشاک

داستان برند شنل | CHANEL

سیر با پیاز برند شنل

نام شنل برگرفته از نام موسس آن است که داستان‌هایی پر از فراز و نشیب را در زندگی خود گذراند تا بتواند این برند را به شهرت جهانی برساند. رویای کودکی که به واقعیت پیوست اما این موفقیت مسیر بسیار پیچیده و ناهمواری، چه در زندگی حرفه‌ای و چه در در زندگی شخصی داشته است. در این مطلب سعی شده بصورت خلاصه نگاهی کوتاه اما دقیق به زندگی حرفه‌ای مادمازل شنل داشته باشیم.

فهرست

 

اوایل زندگی

سیر تا پیاز برند شنلاگر شما هم از علاقه‌مندان حوزه مد و پوشاک باشید، به قطع نام شرکت پر آوازه شنل | Chanel را شنیده‌اید. ‌ایده ساخت این امپراتوری بزرگ به مدت ۱۳ سال در ذهن مادمازل شنل بود.

کوکو شنل در ۱۹ آگوست ۱۸۸۳ در یکی از شهر‌های کوچک فرانسه با نام سامور متولد شد. برخلاف باور عموم او زندگی عالی و خانواده مرفه نداشت، پس از اینکه مادرش را در سن ۱۲ سالگی از دست داد به اجبار پدرش شروع به دستفروشی کرد و حتی پس از مدتی به یتیم خانه منتقل شد.

شاید سپردن او به یتیم خانه، سرآغاز ساخت امپراتوری بزرگش بود، در آنجا توسط راهبه‌ها آموزش خیاطی دید و در این کار مهارت کسب کرد. نام کوکو که در واقع لقب اوست که از شغل اولش که خوانندگی بود برایش به یادگار مانده است، او در ایام نوجوانی به خوانندگی در چند کلوب مشغول بود که تنها یادگار آن روز‌ها برایش نام کوکو بود.

 

با اینکه باور عموم مردم این است که نام کوکو برگرفته از تکه‌ای از آهنگ‌هایی که او می‌خواند است، ولی خود شنل در مصاحبه‌ای در آتلانتیک اعلام کرد که این نام مخفف کلمه کوکوت است، که به فرانسوی به معنای زن در بند می‌باشد و خود او آن را انتخاب کرده است.

 

شنل و ورود به عرصه مد و پوشاک

در سال ۱۹۰۹ برند شنل به صورت قانونی توسط او به ثبت رسید. در سال ۱۹۱۰ اولین فروشگاه خود را در پاریس افتتاح کرد و شروع به فروش کلاه نمود.

کمی بعد از افتتاح اولین فروشگاه و با رسیدن به موفقیت نسبی، کوکو شنل دو فروشگاه دیگر نیز افتتاح کرد و کار طراحی و فروش لباس خود را آغاز کرد. اولین موفقیتی که او در طراحی لباس کسب کرد و باعث شهرت نسبی او شد، طراحی یک پیراهن بسیار شکیل بر روی یک پیراهن قدیمی و کهنه بود، این طراحی به حدی زیبا و حرفه‌ای کار شده بود که تمام آشنایانش نام خیاط و طراح این لباس را از او می‌پرسیدند و از آنجا بود که او با پیشنهاد طراحی و دوخت لباس به آن‌ها، وارد صنعت طراحی و مد لباس شد.

 

با گذشت زمان و کسب تجربه در این صنعت شنل تبدیل به یک چهره و برند محبوب، چه در دنیای مد و چه در دنیای ادبیات و هنر شد. طراحی لباس برای رقص باله روسیه و نمایشنامه ژان کوکتئو باعث شد که روابط بسیار عالی با هنرمندان عصر خود همچون پابلو پیکاسو و کوکتئو پیدا کند و همین دوستان باعث افزایش اعتبار و شهرت او شدند.

شنل با طراحی لباس‌های ساده و مجلل مشکی شهرت و ثروت بسیاری را کسب کرد، این لباس‌ها به حدی معروف و محبوب شدند که حتی مجله ووگ فرانسه، این لباس‌ها و صنعت پوشاک شنل را با شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی فورد مقایسه کرد. سلسله اتفاقاتی که پشت سر هم برای کوکو شنل رخ داد، باعث شد که سفارش طراحی لباس‌های بازیگران هالیوودی برای مراسمات و جشن‌های مختلف را به دست آورد و محبوب‌تر از همیشه به فعالیت خود ادامه دهد.

اما تمام این شکوه و عظمت مدت زیادی دوام نداشت، با آغاز جنگ جهانی دوم شنل هم مانند سایر کسب‌و‌کار‌ها چاره‌ای به جز تعطیل کردن بسیاری از شعبه‌ها و تعطیل بسیاری از نیروی کاری خود را نداشت، حتی در نهایت مجبور به تعطیلی شرکت نیز شد و به مرور نام برند شنل و بسیاری از برند‌های دیگر در ذهن مردم کم‌رنگ شد. با پایان جنگ با‌ایده‌ای که از کریستین دیور گرفته بود، شروع به طراحی لباس با سبک و سیاق پس از جنگ کرد و شعبه‌ها و فروشگاه‌های تعطیل شده را مجدد بازگشایی نمود.

امروز با گذشت بیش از ۱۱۰ سال از شکل‌گیری این امپراتوری، شنل کماکان یکی از برترین برند‌های حوزه طراحی لباس و مد می‌باشد، که حتی طرفداران پروپاقرص خود را در کشور ما نیز دارد. شنل جزء اولین برند‌هایی بود که در طراحی لباس‌های زنانه خود، نیم نگاهی به لباس‌های مردانه داشت و در واقع طرح لباس مردانه را وارد لباس‌های خود نمود و طرفداران بسیاری را به دست آورد، کم کم و با طراحی کت‌های مخصوص زنانه و دامن های زیبا شنل موفق شد، یک فرهنگ پوشش جدید را وارد جامعه کند و در این امر بسیار هم موفق شد.

با اینکه در کشور ما فروشگاه رسمی شنل وجود ندارد، اما به دلیل محبوبیت روز افزون این برند در دنیا، بسیاری از فروشگاه‌ها اقدام به واردات جدیدترین لباس‌ها و محصولات این شرکت می‌کنند و شنل سهم بسزایی از بازار لباس برند و اصل ایران را به خود اختصاص داده است.

 

شنل و بازار عطر و ادکلن

سیر تا پیاز برند شنلدر سال ۱۹۲۰ در اوج شهرت و ثروت، شنل تصمیم به گسترش حوزه فعالیت خود گرفت، و وارد صنعت عطر و ادکلن شد. اولین پرفیوم شنل با نام شنل شماره ۵ با شعار \” غیر قابل دیدن، غیر قابل فراموش کردن، یک اکسسوری به تمام معنا، عطری که ورود شما را به همه اعلام می‌کند و خروج شما از مهمانی را به تعویق میاندازد \” وارد بازار شد.

پرفیوم شماره ۵ توسط مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای تئوفیل بادر و بازرگانان خوش نامی همچون پیر و پائول ورتمیر حمایت شد که باعث موفقیت چشم گیر این عطر در کوتاه مدت شد.

توافقی میان برادرات ورتیمر و کوکو شنل امضا شد که در ازای تولید این عطر در کارخانه آنها۷۰% از سود حاصل از فروش پرفیوم شماره ۵ به این برادران می‌رسید. ۲۰% از سود حاصله هم متعلق به تئوفیل بادر بود و چنل تنها ۱۰% از سود حاصل از فروش محصول خود را به دست می‌اورد. با گذشت زمان و افزایش سوددهی و محبوبیت این پرفیوم شنل بار‌ها برای تجدید نظر در این قرارداد از این سه نفر شکایت کرد.

شنل پس از گذشت بیش از ۱۰۲ سال از معرفی اولین عطر خود، کماکان برندی معتبر در زمینه تولید عطر و ادکلن به حساب می‌آید. شعار شنل و خط فکری مدیران ارشد این شرکت همواره توجه به سلیقه تمام اقشار جامعه بوده است و همین باعث شده که هر شخصی با هر سلیقه‌ای بتواند محصول دلخواه خود را با برند شنل تهیه کند.

 

عطر‌های معروف و پرفروش بسیاری از شنل در ایران وجود دارد که دوستاران این برند می‌توانند اقدام به خرید آن‌ها نمایند عطر‌هایی مانند: کوکومادمازل، عطر شنل مدل کوکو، عطر شنل شماره ۵ نسخه اولیه، شنل تندر، آلور و بلودوشنل از جمله عطر‌های پرفروش و محبوب این شرکت می‌باشد که اورجینال آن‌ها به راحتی در ایران قابل خرید است

شنل برند نام آشنا و محبوبی است، که با توجه به مشکلات زیادی که در گذشته برایش بوجود آمده، کماکان در حال پیشرفت و ارائه محصولات جدید است. بزرگترین شعار و هدف شنل راضی نگه داشتن اقشار مختلف جامعه است و به همین دلیل این برند برای هر سلیقه‌ای یک محصول خاص و قابل ستایش دارد. شنل در صنعت مد و پوشاک همواره نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خاص خود را داشته و بسیاری از فرهنگ‌های مد و پوشاک این روز‌های جامعه‌ی ما مدیون وجود برندی به نام شنل می‌باشد.

در کنار طراحی زیبا و به روز محصولات این شرکت، کیفیت هم حرف اول را می‌زند و شنل هیچگاه کیفیت را فدای سود بیشتر و قیمت نکرده است. ساده‌ترین مثال برای تصدیق این موضوع، می‌توان به فروش پرفیوم شماره ۵ (همان اولین پرفیوم شرکت)با همان فرمول و بسته‌بندی اولیه اشاره کرد که حاکی از مهندسی و برنامه‌ریزی دقیق این شرکت برای ارائه تک تک محصولات به بازار است.

 

سخن پایانی

در این مقاله نگاه مختصری به سرگذشت این شرکت و مؤسس آن داشتیم و نحوه ورود آن به بازار مد و لباس و عطر را بررسی کردیم، سپس چند عطر محبوب موجود در ایران به شما معرفی شد. به نظر شما دیگر دلایل موفقیت شنل در چیست؟ و کدام محصول شنل را دوست دارید؟ و استفاده می‌کنید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *